Съвети за настройване на окачването
|
|
NSBOP | Дата: Сряда, 20.03.2013, 12:31:39 | Message # 1 |
МВР НСБОП 4G BB2 H22A MT
Град/Държава: Sofia, Sofiya/Bulgaria
Група: Поддръжка
Съобщения: 2055
Статус: Офлайн
| Наръчник за настройване на окачването
Сцепление
Сцеплението е ключ! Сцеплението е това, което държи вашата кола на пътя или пистата, позволява ви да ускорявате, завивате и спирате. Съществува лимит на наличното сцепление на вашата кола, който лимит се базира на много фактори и сили. Също така има начини за подобряване на сцепленето. За да разберете какви са възможностите за управление на вашата кола е важно да разберете факторите, отговорни за сцеплението. Това ще ви позволи да карате вашата кола до границите на нейните възможности, да разберете какво се случва и благоразумно да планирате промени във вашия сетъп за да подобрите сцеплението и да можете да карате колата си по-бързо.
Контактно петно на гумите Областта от гумата, която е в контакт с пътя се нарича контактно петно. То осигурява крайно количество сцепление, с което допринася за няколко неща. Наличното сцепление, казано с прости думи се дели на надлъжно и странично. Когато ускорявате или спирате сцеплението, което се използва е от предната към задната част на гумата - т.е. надлъжно сцепление. Когато завивате, използваното сцепление е от едната към другата страна на гумата - т.е. странично сцепление. Трябва да се отбележи, че ако използвате цялото налично надлъжно сцепление на гумата, например при спиране, няма да има останало странично сцепление за завиване. Затова е най-добре особено при започванто на вашата кариера на пистата да използвате сцепление само в една посока. Например, опитайте се спрете рязко на правата преди завоя (т.е. да използвате цялото налично надлъжно сцепление), после отпуснете спирачките и след това завийте (максималното странично сцепление ще бъде налично в този случай). Можем да подобрим сцеплението налично в контактното петно като сложим гуми за писта с по-мека смес. Тези гуми са направени от по-мек материал и ще повишат общото прилепване на гумата на състезателната писта. Заради по-меките смеси обаче, гумите ще се износват по-бързо от вашите стандартни гуми. Можете или да използвате гуми, които подхождат на цялостната употреба на колата ви, което без съмнение ще бъде компромис или ако бюджета ви позволява да имате два комплекта - един за писта и един за нормални пътища.
Пътна настилка Контактното петно е само едната страна на монетата, никога не забравяйте, че пътната настилка е отговорна за другата половина! Сухите пътни настилки осигуряват много по-високи нива на сцепление от мократа. Различните повърхности и дори различните видове настилки осигуряват различни нива на сцепление. Важно е да се пригоди стил на каране, който подхожда на състоянието и повърхостта на пътя.
Пренасяне на тежестта Казахме, че има лимит на наличното сцепление и дискутирахме как сцеплението се получава от силите действащи на контактното петно в дадена посока. Сега ще видим как пренасянето на тежестта може да увеличи или намали сцеплението, налично при контактното петно. Важно е да запомним, че ако пренесем тежестта извън контактното петно на гумата, ще намалим прилепването към пътя и оттам и наличното сцепление. Ако пренесем тежестта върху контактното петно, ще увеличим наличните нива на сцепление. Пренасянето на тежестта се случва като резултат от отклонението на шасито спрямо roll центъра на колата (няма да навлизаме в същността на roll центъра). С прости думи, по-време на ускорение, спиране или завиване, шасито на колата се накланя на обратната посока. Често, пренасянето на тежестта може да бъде видяно защото то компресира окачването от едната страна на колата и отнема от тежестта от другата (body roll). Тежестта се пренася надлъжно (отпред назад) и странично (от едната страна към другата). Причините и ефектите от пренасянето на тежестта са както следва:
Ускорение Когато ускорявате, тежестта на колата се пренася към задната част по дължина (отпред-назад в този случай), задното окачване се свива и наличното сцепление на задните гуми се повишава, докато това на предните намалява. В кола със задно, това увеличава сцеплението на задните гуми и помага за намаляване превъртането на гумите докато в кола с предно вероятността от превъртане се увеличава защото предните гуми имат по-малко сцепление заради пренасянето на тежестта назад.
Намаляване на скоростта и спиране Когато намалявате или спирате, тежестта на колата се пренася към предната част по дължина (отзад-напред в този случай), предното окачване се свива и наличното сцепление на предните колела се увеличава, докато това на задните намалява. Трябва да се отбележи, че колите могат да спират много по-силно отколкото ускоряват и оттам пренасянето на тежестта е по-голямо. Поради тази причина, пренасянето на тежестта по време на спиране е по-вероятно да засегне баланса на колата. Твърде агресивното спиране в завой е много вероятно да накара задните спирачки да блокират и в този случай е налице голям потенциал за завъртане на колата (затова ние препоръчваме спирането да се случва преди завиване!)
Завиване Когато влизате в завой тежестта на колата се пренася странично. Ако завивате надясно, тежестта се пренася към лявата част на колата, окачването там се компресира и наличното сцепление от лявата страна се увеличава, докато това отдясно намалява. Струва си да се отбележи, че пренасяне на тежестта по време на завой може да увеличи сцеплението (и да ви помогне да минете по-бързо през завоя) ако самото завиване се случва прогресивно и тежестта се пренася плавно. Ако влезнете в завой твърде бързо обаче, внезапното пренасяне на тежестта ще направи колата нестабилна и ще накара гумите да загубят сцепление внезапно, което често завършва със завъртане.
Редактирано от NSBOP - Четвъртък, 04.04.2013, 14:49:24 |
|
| |
NSBOP | Дата: Четвъртък, 04.04.2013, 14:49:05 | Message # 2 |
МВР НСБОП 4G BB2 H22A MT
Град/Държава: Sofia, Sofiya/Bulgaria
Група: Поддръжка
Съобщения: 2055
Статус: Офлайн
| Намаляване на недозавиването
Приемаме, че сте достигнали границите на наличното сцепление по време на завой и страдате или от недозавиване или от презавиване (understeer/oversteer).
Тук дискутиране недозавиването, което е когато предните гуми изгубят сцепление по време на завиване. Разпознава се по тенденцията на колата да иска да продължи напред, вместо да завие, независимо от това, че въртите волана още повече. Недозавиването нито е зрелищно, нито е бърз начин да преминете през завой затова нека да разберем защо се случва то и да се отървем от него!
За целите на тази статия ще приемем, че не сте предизвикали недозавиването сами чрез твърде бързо влизане в завоя, твърде бързо ускорение в завоя или като сте използвали цялота налична резерва от сцепление в спиране по време на завиване. Ще приемем също така, че пътната настилка е суха и по нея няма масло и други хлъзгави неща. Имате добри гуми и налягането в тях е в норма.
В този случай, може би просто вашата кола има естествена склонност към недозавиване (производителите често настройват колите да недозавиват при достигане на лимита на сцеплението защото се приема, че недозавиването е по-устойчиво състояние от презавиването). Планът сега трябва да бъде да се направи управлението по неутрално, така че предницата да не губи сцепление по-лесно от задницата. Някои от факторите, които имат значние тук ще са:
· Задвижването (предно, задно, 4х4) и разположението на двигателя (отпред, в средата, отзад) · Разпределение на тежестта в колата · Настройка на окачването и шасито · Пренасянето на тежестта по време на завои
Под "задвижване" имаме предвид дали то предизиква недозавиване като например кола с предно, където една двойка гуми споделят сцеплението за ускорение, спиране и завиване. Понеже промяната на задвижването е изключително сложна, може да обмислите други начини като например настройка на окачването за да избегнете присъщото за предното предаване недозавиване.
Разпределението на тежестта в колата е друг сложен проблем на който е трудно да се повлияе защото двигателите, скоростните кутии и осите са твърдо фиксирани. Въпреки това, може да облисмите преместването на някои компоненти като акумулатори, горивни резервоари също както и да направите панелите и стъклата по-леки с карбон и Перспекс.
Има обаче някои прости модификации, които можете да направите върху окачването на колата и настройката на шасито за да премахнете недозавиването и да повлияете на ефектите от пренасянето на тежестта по време на завиване. Трябва да предизвикате по-голямо пренасяне на тежестта към предните гуми за да подобрите сцеплението. Може също така да настроите геометрията на окачването на вашата кола за да получите желаната управляемост.
Модификации за намаляване на недозавиването · Ако имате регулируеми амортисьори може да опитате да направите предните по-меки или задните по-твърди за "насърчаване" на теглото върху предните колела. · Използвайте по-меки предни пружини или по-твърди задни. Повечето стандартни коли и афтърмаркет окачвания използват предни пружини, които са по-твърди от задните понеже трябва да носят по-голяма тежест (двигател, кутия и т.н.) и производителите често настройват колите по този начин за да предизвикат недозавиване на границата (на сцеплението) понеже това състояние е по-сигурно от презавиването. Чрез слагането на по-твърди задни пружини може да намалите недозавиването и дори да предизвикате презавиване при коли с предно предаване. · Монтиране на афтърмаркет антиролбари може да помогне. Използвайте по-мек преден анти-ролбар или по-стегнат заден. Това има подобен ефект като промяната на твърдостта на пружините както пише по-горе, като в същото време позволява движение на колелата и до известна степен комфорт на возене. · Увеличаване на toe-in на предницата и toe-out на задницата насърчава задните гуми да губят сцепление по-лесно. Може да имате нужда от допълнителни части за да направите тази настройка на задницата в зависимост от вашата кола. · Увеличаване на предния camber, намаляване на задния camber. Много коилоувър комплекти имат регулируеми горни camber plates, но дори и да нямат можете да закупите регулируеми top mounts отделно или ако няма за вашият модел може да намерите bottom arms с регулируем camber. · Използвайте предни гуми с по-меки смеси за да подобрите сцеплението. · Може да опитате да намалите налягането на предните гуми (бъдете предпазливи с това и винаги гледайте да сте в границите, препоръчани от производителя)
* разните термини като toe-in/out/camber и т.н. не съм се опитвал да ги превеждам за да не стане грешка.
... очаквайте продължение ...
Редактирано от NSBOP - Четвъртък, 04.04.2013, 14:49:39 |
|
| |
dominiko | Дата: Четвъртък, 04.04.2013, 17:26:29 | Message # 3 |
Годан (5)
Град/Държава: Shumen/Bulgaria
Група: Приятели
Съобщения: 139
Статус: Офлайн
| Чудесна тема! Имам един въпрос относно настройката на окачване при кола с предно от гледна точка на драг рейсинга. Разполагам с регулируемо окачване и това което разбрах до сега е, че предницата се оставя мека( амортисьора се отпуска) и се пуска да е ниска, а задните се втвърдяват на максимум и се оставя по - висока. Добре но до колко се отпускат предните амортисьори? Колко се вдига задницата? С гумите съм решил проблема с два семи слика, остана да се сложи и настрои окачването за стартове от място.
|
|
| |
NSBOP | Дата: Четвъртък, 04.04.2013, 18:21:15 | Message # 4 |
МВР НСБОП 4G BB2 H22A MT
Град/Държава: Sofia, Sofiya/Bulgaria
Група: Поддръжка
Съобщения: 2055
Статус: Офлайн
| Не съм специалист, но така както си го представям за силен старт на кола с предно ще помогнат: - повече натиск върху предните гуми - по-голяма устойчивост на шасито на надлъжни колебания (и по-точно от предната част към задната) Когато предницата ти е по-ниска от задницата, центъра на тежестта се пренася напред и съответно предните гуми ще се притискат по-плътно до асфалта. При тръгване се намалява сцеплението на предните гуми. Затова ще помогне и наклона напред и по-твърдното задно окачване. Второто ще допринесе за по-голяма устойчивост на това пренасяне на центъра в посока назад. Не приемай за 100% истина, аз дори още не съм сложил моето регулируемо окачване Ако бях на теб щях да пробвам с някакъв компромисен вариант. Например на най-меко отпред и свалена на половина и на най-твърдо отзад и вдигната на макс. Лошото е, че ако направиш всичко на макс (т.е. предни долу, меки и задни горе, твърди) задницата ти ще стане много по-склонна към занасяне и сигурно ако даваш много газ, може да те изпревари задницата на някой завой. Ванката (tougeboy) мисля, че ще може да даде повече инфо или съвети.
|
|
| |