Размисли и страсти за влиянието на турбото върху разхода.
|
|
pikaso906 | Дата: Понеделник, 03.12.2012, 15:21:41 | Message # 1 |
Кудан (9)
Град/Държава: Sofia, Sofiya/Bulgaria
Група: Приятели
Съобщения: 1073
Статус: Офлайн
| Аз съм на мнение,че турбото понижава разхода на гориво,но след като срещнах хора с обратно на моето мнение реших да се поразровя.Оказа се че няма точен отговор.
Според мен има един парадокс при двигателите когато се постави турбо. Според дебелите книги се увеличава разхода на гориво, но на практика е друго. Наистина се увеличава разхода, но се увеличава и литровата мощност. Кривите на въртящият момент и мощността са по-високи, но в по-малък диапазон на обороти. При равен обем и еднакви мотори работещи на еднакви обороти с максимално натоварване на стенд, турбо мотора ще харчи повече, но ще има по-голяма мощност. Основното което не се взима в предвид(според мен) е това , че използваме турбо режима само при набиране и при изкачване на баир, и след като имаме по-голяма мощност и въртящ момент времето за набиране е по-малко. Отделно когато камиона разполага с по-голяма мощност е различна и скоростната кутия и диференциала(по-бързи) или движим на по-висока предавка. От което също печели икономичността. Друг е въпроса ако двигателят постоянно е подложен на рязка смяна на оборотите и натоварването- тогава заради почти постоянното време на двигателя в турбо режим разхода е значително по-голям за турбо мотора. Турбо режима се изразява в това - когато налягането на входящият въздух достигне определено налягане се пуска още гориво, и колкото по-високо е налягането толкова повече гориво се впръсква .Този процес е ограничен в определени граници от компютъра или центробежният регулатор на ГНП. Количеството на впръсканото гориво зависи от 1. Положението на педала на газта. 2.Налягането на входящият въздух. 3. Температурата на входящият въздух. 4.Оборотите на мотора.
Предимства и недостатъци Турбокомпресорът предлага много предимства, но защо производителите на автомобили не ги монтират на всички автомобили? Предимствата и недостатъците на турбините са изброени по-долу. Ту р б о ко м п р е с о р и т е п р ед л а гат т ех н и ч е с к и и икономически предимства пред двигатели без турбо. Сътношението тегло спрямо мощност е значително по- добро при двигател с турбокомпресор. Благодарение на турбото е възможно да се постигне относително голяма мощност от относително малък двигател. Двигател с турбо има по-ниска консумация на гориво, особено при по-дълги дистанции. Изгарянето на горивото при двигатели с турбо е по- добро, което води до намаляване на вредните емисии. Тези двигатели работят по-тихо, тъй като турбото също така действа и като допълнителен шумозаглушител. Двигателите с турбо имат по-добри динамични характеристики при по-голяма надморска височина. Турбото доставя повече енергия, тъй като въздухът на средата в тази ситуация създава по-малко противоналягане, което позволява на двигателя да развива почти същата мощност, каквато и при по- ниска надморска височина.Поставянето на турбокомпресор обаче има и свойте недостатъци. Напредването на технологиите вече е предоставило решение на някои от тези въпроси и ще предоставя занапред. Така наречения „Turbo lag”. Турбокомпресорът на практика започва да работи ефективно, когато достигне определени обороти. Турбото се задвижва от отработилите газове, а те се отделят в големи количества само при високи обороти. Висока температура. Турбото се задвижва от отработилите газове, а те бързо достигат температури от порядъка на 800 С° и повече. Друга причина за загряването на свежия въздух е самият процес на сгъстяване в турбокомпресора. Топлият въздух съдържа по-малко кислород от студения при едно и също налягане. Това е причината да се поставя междинен охладител на въздуха ”интеркулер” между турбото и двигателя; Той понижава температурата на въздуха, който влиза в двигателя близко до тази на околната среда. По-високи натоварвания. По-високата мощност създава по-високи механични и топлинни натоварвания върху двигателя, което предполага, че той има по-кратък експлоатационен период. Този недостатък може да се ограничи, като двигателят се загрява преди натоварване и след спиране на автомобила се оставя да поработи няколко минути на празен ход преди да се изгаси. Ползвани източници:Форум на българските шофьори. Знаете ли,че:едно турбо, ако се поддържа и смазва както трябва, обикновено ще издържи около 120.000 километра? Това също се влияе и от вашия начин на каране. Знаете ли че... …средната температура на изгорелите газове при дизеловите двигатели е около 800 градуса по Целзий? А при бензиновите температурата надвишава 1000 градуса? Знаете ли че... …модерните турбокомпресори развиват над 230 000 оборота в минута? А самолетните перки развиват едва 7 000 оборота в минута.Модерните турбокомпресори се въртят толкова бързо, че човешкото ухо вече не може да долови никакъв звук?Турбото може да ускори от 20 000 оборота в минута до 150 000 оборота в минута за по-малко от секунда.Само зле балансирано или износено турбо може да издава прекомерен шум. И добре поддържано и работещо турбо почти не се чува.
Редактирано от pikaso906 - Понеделник, 03.12.2012, 15:33:38 |
|
| |
nightfighter | Дата: Вторник, 04.12.2012, 01:07:17 | Message # 2 |
4G H22A 4WS MT
Град/Държава: Plovdiv/Bulgaria
Група: Приятели
Съобщения: 2035
Статус: Офлайн
| Много си се задълбочил,но със доста от твърденията ти не съм съгласен Само недей да забравяш че от нищо , нещо не става.Турбо компесора е идеален за дизеловите двигатели,при използването му в бензиновите двигатели възникват доста проблеми,които ограничават употребата му. Съвсем накратко:компресирането на въздушногоривната смес от буталата води до нейното загряване,допълнителното вкарване на предварително загрят въздух и подлагането му на повече свиване ,още повече повишава тази температура,лесно се достига до момента в който горивновъздушната смес детонира преди ГМТ на буталото,след това се сещаш какво следва За да се избегне това, двигателя се прави с по ниска степен на компресия първоначално,от там и в момента преди да се включи турбото е и по слаб и муден от атмосферния,на турбото се ограничава надуването до безопасно ниво,и нещата не са толкова розови колкото изглеждат теоретично. Общо взето усложняваш много двигателя,изискванията към компонентите на двигателя са много по високи,съответно те са и по скъпи ,надежноста доста по малка и в крайна сметка ползата не е чак такава ,че да си заслужава да се прави в серийно произвежданите автомобили.
Редактирано от nightfighter - Вторник, 04.12.2012, 01:08:28 |
|
| |
Garfi | Дата: Вторник, 04.12.2012, 15:45:29 | Message # 3 |
just driver
Град/Държава: Grindavík/Iceland
Група: Приятели
Съобщения: 2104
Статус: Офлайн
| nightfighter, не знам дали си забелязал но в последно време се налага тенденцията за малолитражни турбо бензинови двигатели в новите коли. До колкото знам семейството на VW са нещо като пионери с такива двигатели в новите си модели. Иначе ако трябва да дам отговор по темата и в частност заглавието то би бил следния. .... Кой по дяволкте ще го интересува разхода при положение, че си направил зверски надута и съответно вървяща кола.
|
|
| |
pikaso906 | Дата: Вторник, 04.12.2012, 15:57:44 | Message # 4 |
Кудан (9)
Град/Държава: Sofia, Sofiya/Bulgaria
Група: Приятели
Съобщения: 1073
Статус: Офлайн
| Мен ме интересува,защото искам да я надуя на 0.5 та да върви повечко и си мисля,че ще харчи по-малко.Не на прелюда,а на друга кола.Ако я надуя повече разхода ще ми е най-малкия проблем.
|
|
| |
aλexandro | Дата: Вторник, 04.12.2012, 16:20:02 | Message # 5 |
Хачидан (8)
Град/Държава: Vratsa/Bulgaria
Група: Редактори
Съобщения: 693
Статус: Офлайн
| Ако трябва да се отговори на въпроса в заглавието, то е, че турбото на ДВГ повишава ефективността, т.е. относителният разход ще намалее. В повечето случаи обаче абсолютният разход се увеличава, тъй като и турбото, както и всеки един механизъм в природата, няма КПД по-голям или равен на 1. Всичко зависи дадения двигател колко е ефективен без турбо. От това най-много зависи до колко турбото ще има търсеният ефект (мощност/разход).
За да се разбере по-добре, ще дам пример, че КПД на един бензинов двигател е около 25-30%. Всичко останало отива на вятъра вкл. и за изгорели газове. Точно тези газове въртят турбото, но този процес, при който изгорели газове създават налягане няма КПД>100%, Но ако КПД-то на този процес е да кажем 40% то това ще повиши общият КПД на двигателя.
Това са си чисто мои разсъждения. Да не се приемат на сериозно от хора, които са чели твърде много.
Редактирано от aλexandro - Вторник, 04.12.2012, 16:28:51 |
|
| |
nightfighter | Дата: Вторник, 04.12.2012, 18:22:07 | Message # 6 |
4G H22A 4WS MT
Град/Държава: Plovdiv/Bulgaria
Група: Приятели
Съобщения: 2035
Статус: Офлайн
| Quote (aλexandro) Всичко останало отива на вятъра вкл. и за изгорели газове. Точно тези газове въртят турбото, но този процес, при който изгорели газове създават налягане няма КПД>100%, Но ако КПД-то на този процес е да кажем 40% то това ще повиши общият КПД на двигателя.
Донякъде си прав,но енергията от тези изгорели газове които въртят турбото не ти е бонус който при атмосферния двигател хвърляш на вятъра,а когато си с турбо улавяш Турбината се явява стеснение или пречка за изпускателната система,за преодоляването и отива допълнително енергия от двигателя.Все едно си затапил една спринцовка пълна с въздух и натискаш буталото и,горе долу и тук е същото поради по голямото съпротивление оказвано на буталото което е в такт на издухване на отработилите газове,повече енергия от това което е в работен такт се отделя за самото движение на компонентите на двигателя. Да вярно е повишава се ефективноста,понеже правиш по макък по размери двигател с по висока специфична мощност на единица литрова мощност Garfi ,не си ме разбрал правилно аз не отричам турбото,напротив много харесвам идеята за комбинацията на турбокомпресора и бензинов двигател, само изтъкнах някои проблемни моменти в използването му които водят до избягването му от повечето производители. Естествено че да направиш малък двигател с голяма мощност чрез турбо е супер,но не е особено лесно,нито евтино, това общо взето имах предвид
|
|
| |