Ъгли на сходимост, кембър, кастър... при нашите
|
|
persssi | Дата: Неделя, 06.07.2014, 12:54:10 | Message # 1 |
Хачидан (8)
Град/Държава: Sofia, Sofiya/Bulgaria
Група: Приятели
Съобщения: 549
Статус: Офлайн
| Здравейте, миналият месеци закараха колата на реглаж при най-добрите в София и резултатът е, че колата стана супер нестабилан и непрекъснато следва неравностите на пътя, дърпа ти в ляво, ту в дясно... Преди не беше така и поведението й беше доста добро. За съжаление нямах време да отида за рекламация или за повторен опит веднага, но след около месец, когато се прибера, съм решил да отида пак и то в същия сервиз.
Та това ме накара да почна да чета за ъглите на сходимост, кое е, кабър, кастър и тое и как им викат на български.
|
|
| |
persssi | Дата: Неделя, 06.07.2014, 12:59:04 | Message # 2 |
Хачидан (8)
Град/Държава: Sofia, Sofiya/Bulgaria
Група: Приятели
Съобщения: 549
Статус: Офлайн
| Правилните настройки на колелата на автомобила ви са важни за вашата безопасност, както и за живота на самата техника. Чрез настройките четирите колела се фиксират така, че да контактуват максимално с настилката, както и да вървят с минимално усилие.
Кембър
Най-широко дискутираният от трите елемента е кембър. Ъгълът на кембъра се измерва в градуси на вертикалното положение на колелото спрямо настилката. Ако колелото е перфектно перпендикулярно на асфалта, кембърът е 0 градуса. За отрицателен кембър се счита когато разстоянието между горните краища на колелата е по-малко от разстоянието на долните краища. И респективно обратното е положителен кембър.
Отрицателният кембър стана известен главно заради визията си. Но има и някои други доста важни предимства, които се отразяват главно в пътното поведение. Всеки по-агресивен шофьор ще се радва, ако колата му завива като полудяла. Това може да стане, когато осите му са настроени с отрицателен кембър. Това има и своите минуси: по време на ускорение при движение направо, колелата ще имат по-малка контактна площ с асфалта. При отрицателен кембър двете колела от една ос бутат една срещу друга, което като цяло не е проблем, стига и двете колела да са в допир с асфалта и да имат еднакво сцепление. Когато някое от тях загуби сцепление, другото вече няма равнодействаща сила и колата ще завие в посоката на колелото, което е изгубило сцепление. Нулевият кембър ще гарантира равномерно износване на гумите, но ще намали сцеплението в бърз завой. Оптималният кембър не е число, което ще прочетете тук. Той се генерира след много опити по различни настилки и точно определеният ви стил на шофиране.
Кастър
Кастърът ъгъл, който се формира между офсетът между шарнира на кормилния накрайник и горното окачване на амортисьора (ако си го представим като права линия) и оптималната вертикала. Позитивният кастър ще направи колата ви по-стабилна при високи скорости и ще подобри завиването й.
Сходимост Най-лесна за визуализация е сходимостта. Тя представлява ъгълът, който се образува между всеки две колела от ос (погледната колата отгоре). Много прилича на това, което виждате, когато сте прави и погледнете краката си (от там между другото идва и терминът Тое). Със сходимост в граници си гарантирате еднакво износване на колелата. Ако колелата са разчекнати или събрани едно към друго, те ще теглят или бутат едно към друго, заради сцеплението им с асфалта. Понякога сходимостта може да бъде пожертвана с цел стабилност при по-ентусиазирано шофиране. Позитивен градус означава, когато колелата започнат да бутат едно в друго (предните им краища са събрани един към друг). По този начин се нарушава стабилността в завой, но при идеални пътни условия (равни пътища), автомобилът ще върви почти сам в права линия. Автомобилите със задно задвижване имат лек позитивен градус на настройка на задния мост, който коменсира задвижването чрез силите, предавани от двигателя. Колите с предно предаване често се настройват с отрицателен градус, защото окачването им работи така, че когат е подадена газ колелата дърпат напред и зануляват градуса на ъгъла.
Негативният градус подобрява завиваемостта. Когато автомобилът започне да атакува крива, вътрешното колело ще е по-завито към завоя от външното, а тъй като радиусът му на завой е по-малък от колкото на външното, вътрешното ще издърпа колата в тази посока. Негативният градус влошава поведението при движение в права линия.
Из Интернет.
темата ми хареса, кратко и добро описание. копирано от БМВ форума, надявам се колегите да не се сърдят http://bmwpower-bg.net/forums/viewtopic.php?f=8&t=310135
Редактирано от persssi - Неделя, 06.07.2014, 13:00:21 |
|
| |
persssi | Дата: Неделя, 06.07.2014, 13:10:34 | Message # 3 |
Хачидан (8)
Град/Държава: Sofia, Sofiya/Bulgaria
Група: Приятели
Съобщения: 549
Статус: Офлайн
| Инертесно за мен е, какви са най-добрите настройки при нашите коли и как да ги постигнем, за да подобрим управлението, и най-вече, какво е грешно в моите настройки от последния реглаж.
Това са стандартните настройки на ъглите при Хонда Прелюд (от Интернет, моля, поправете ме ако данните са грешни).
Settings directly from the service manual: ------------------------------------------------------- BASE Model: camber front: 0°0' +/- 1° camber rear: -0°45' +/- 1° caster front: 2°40' +/- 1° total toe front: 0+/-2 total toe rear: IN 2 +/- 2 Front turning wheel angle: Inward wheel angle: 36°20'+/-2°
SH Model: camber front: 0°0' +/- 1° camber rear: -0°45' +/- 1° caster front: 4°20' +/- 45' total toe front: 0+/-2 total toe rear: IN 2 +/- 2 Front turning wheel angle: Inward wheel angle: 34°50'+/-2° -------------------------------------------------------
А това е моят протокол от последният реглаж, след който както ви казах, колата хич не се държи добре. Да не остане някой с грешо впечатление, ни най-малко не искам да обвинявам сервиза, защото както и сами може да видите, стойностите, които са нагласили се доближават много точно до зададените в менюала параметри.
|
|
| |
persssi | Дата: Неделя, 06.07.2014, 13:16:02 | Message # 4 |
Хачидан (8)
Град/Държава: Sofia, Sofiya/Bulgaria
Група: Приятели
Съобщения: 549
Статус: Офлайн
| Ще се радвам, ако всеки сподели данните за своят автомобил и какви са впечатленията от поведението на пътя.
Ако променя сходимостта на предните колела и станат леко затворени, дали това ще подобри поведението при висока скорост ще направи колата по стабилна, а не да се лашка от всяка неравност.
Може ли проблемът да е другаде, примерно в амортисьорите?
Аз в момента съм с гуми 215 45 17.
|
|
| |
persssi | Дата: Неделя, 06.07.2014, 20:42:56 | Message # 5 |
Хачидан (8)
Град/Държава: Sofia, Sofiya/Bulgaria
Група: Приятели
Съобщения: 549
Статус: Офлайн
| Такива стойности мисля да искам да ми направят на реглажа следващият път (последните две колони в дясно). Вие какво мислите!!!
Редактирано от persssi - Неделя, 06.07.2014, 20:43:34 |
|
| |
ZAPPA | Дата: Неделя, 06.07.2014, 22:23:11 | Message # 6 |
ARTIST
Град/Държава: Veliko Tyrnovo/Bulgaria
Група: Редактори
Съобщения: 1956
Статус: Офлайн
| Quote persssi ( ) Ако променя сходимостта на предните колела и станат леко затворени, дали това ще подобри поведението при висока скорост ще направи колата по стабилна, а не да се лашка от всяка неравност. Може ли проблемът да е другаде, примерно в амортисьорите?
Да оставим "майсторския" реглаж за накрая. Ако колата няма удари и кривини по носачи, шенкели и пр.:
Първо се проверяват всякакви втулки, тампони, шарнири, амортисьори и пружини. Проверява се рейката за вътрешни луфтове, задният мост ако е с 4WS също се инспектира.
Второ размера на колелата и състоянието на гумите са от основно значение за поведението на колата. На Прелюд5 2.2 VTEC се слагат гуми/джанти със заводски параметри 205/50/16" ЕТ55 или 215/45/17" ЕТ55 и тегловен индекс 87 !!
Трето, ако приемем, че ходовата част е перфектна и колелата са в норми много внимателно подходи към сервиза за реглаж. Стендовете са много модерни и също толкова екстравагантно можеш да бъдеш подведен.
Като изпълниш първите две условия, погледни в сервизната книга за допуските и си избери на кой стенд да се довериш. Давам конкретни съвети, защото този филм не само го гледах, ами бях главен герой с един от предишните си Прелюди.
PRELUDE 2.2 TYPE S
|
|
| |
persssi | Дата: Неделя, 06.07.2014, 22:45:49 | Message # 7 |
Хачидан (8)
Град/Държава: Sofia, Sofiya/Bulgaria
Група: Приятели
Съобщения: 549
Статус: Офлайн
| Available to users only
|
|
| |
ZAPPA | Дата: Неделя, 06.07.2014, 22:58:34 | Message # 8 |
ARTIST
Град/Държава: Veliko Tyrnovo/Bulgaria
Група: Редактори
Съобщения: 1956
Статус: Офлайн
| Available to users only
PRELUDE 2.2 TYPE S
|
|
| |
Garfi | Дата: Понеделник, 07.07.2014, 12:52:34 | Message # 9 |
just driver
Град/Държава: Grindavík/Iceland
Група: Приятели
Съобщения: 2104
Статус: Офлайн
| Аз лично, не си спомням да съм говорил с някой, който е сложил 17" /на прелюд/ и да не ми е споменал, че управлението на колата се променя драстично. Склонен съм да се съглася с ZAPPA... ъъъ, даже съм съгласен, че фабричния размер е най-добър за дадена кола. Визията обаче при 5та генерация просто задължава едни 17" в цялата картинка. От друга страна ние се возим вътре в колата и не виждаме постоянно джантите, а радваме очите на други непознати хора
Според мен, щом колата ти не дърпа на прав и равен участък от пътя, и гумите не свирят и не се износват неравномерно то не виждам причина за притеснение.
|
|
| |
VIPER-CH | Дата: Понеделник, 07.07.2014, 13:08:25 | Message # 10 |
BIKER
Град/Държава: Sliven/Bulgaria
Група: Приятели
Съобщения: 4176
Статус: Офлайн
| Аз не съм много съгласен за цолажа на джантите.Значи Ф20 излиза от завода с 14" и смятам,че нищо няма да се промени до 16" спрямо ЦОЛАЖА като се спази диаметъра и ширината от 195 до 205.
"Човек преживява повече за 5 минути на мотор , отколкото някои за цял живот "-Бърт Мънро
|
|
| |
NSBOP | Дата: Понеделник, 07.07.2014, 13:34:48 | Message # 11 |
МВР НСБОП 4G BB2 H22A MT
Град/Държава: Sofia, Sofiya/Bulgaria
Група: Поддръжка
Съобщения: 2055
Статус: Офлайн
| Ако се запази диаметъра всичко е ок. Разликата идва от там, че по-нископрофилната гума се гъне по-малко и прави по-директен контакт с пътя. Колата завива по друг начин както и седи на пътя по различен начин. От опит казвам. 17-ките много отварят Прелюда и за визия са N1. Кофти моментът според мен е, че по-лесно се кривят джанти и возията е по-лоша.
|
|
| |
ZAPPA | Дата: Понеделник, 07.07.2014, 14:48:39 | Message # 12 |
ARTIST
Град/Държава: Veliko Tyrnovo/Bulgaria
Група: Редактори
Съобщения: 1956
Статус: Офлайн
| Available to users only
PRELUDE 2.2 TYPE S
|
|
| |
VIPER-CH | Дата: Понеделник, 07.07.2014, 15:12:23 | Message # 13 |
BIKER
Град/Държава: Sliven/Bulgaria
Група: Приятели
Съобщения: 4176
Статус: Офлайн
| Аз както съм с ЕТ 38 и 48 си увлича на неравен асфалт на прав път но пък със стрът-баровете почти изчезна
"Човек преживява повече за 5 минути на мотор , отколкото някои за цял живот "-Бърт Мънро
|
|
| |
ZAPPA | Дата: Понеделник, 07.07.2014, 15:22:03 | Message # 14 |
ARTIST
Град/Държава: Veliko Tyrnovo/Bulgaria
Група: Редактори
Съобщения: 1956
Статус: Офлайн
| Available to users only
PRELUDE 2.2 TYPE S
|
|
| |
NSBOP | Дата: Понеделник, 07.07.2014, 17:38:53 | Message # 15 |
МВР НСБОП 4G BB2 H22A MT
Град/Държава: Sofia, Sofiya/Bulgaria
Група: Поддръжка
Съобщения: 2055
Статус: Офлайн
| Има начин да се намали малко ефекта дето казваш. По-тънки гуми. Ама някак си е безидейно примерно 195 гума на 16-ка джанта
Колкото по-широки гуми, толкова по-зле става положението.
|
|
| |