Forum moderator: ZAPPA, NSBOP, batkosio  
Въпрос за суперчарджър на двигател х22а2
dominikoДата: Петък, 21.09.2012, 19:50:00 | Message # 1
Годан (5)

Град/Държава: Shumen/Bulgaria
Група: Приятели
Съобщения: 139
Статус: Офлайн
Здравейте колеги :). Преди две седмици ми изтропа двигателя , гореспоменатия. Сега ще влиза в бокса за ремонт да видим какво оцеля от него. Тей като доста се изнервих, това ми единствената кола, си намерих една за всеки ден на газчица, а сивика (двигателя е в сивик 6та) влиза в гаража за зимния период за да съхраня купето. И в този ред на мисли вече мога да си позволя да си засиля, а мислите много ми клонят към компресора, искам нещо различно, не искам да съм поредния турбо-маняк :D . Въпроса ми е кой предлага китове (разбрах за Джаксън рейсинг) , спецификация при монтажа, необходими части, всичко е добре дошло като инфо. Примерно от други коли какво може да се ползва и т.н не се сещам сега за всичко.Пламони (караше един син прелюд 5та) миналата година беше ми споменал за някаква марка копресори, ама я забравих, ако посещава форума да ми припомни , ще съм му много благодарен. Приятна вечер колеги по двигател и марка :p .

Редактирано от dominiko - Петък, 21.09.2012, 19:51:05
 
pikaso906Дата: Петък, 21.09.2012, 21:03:53 | Message # 2
Кудан (9)

Град/Държава: Sofia, Sofiya/Bulgaria
Група: Приятели
Съобщения: 1073
Статус: Офлайн
Механичните компресори - Superchargers
Компресора помпа въздух(като турбото), но налягането зависи само от оборотите на двигателя (не и от товара му). Компресорите най-общо са 2 вида- центрофугни и винтови (roots).
Прието е, че центрофугните са за коне а винтовите - за въртящ момент. Разбира се това е много генерализирано, но идеята е че едните прават налягане при високи обороти (коне), другите при ниски (въртящ момент).

Винтов суперчарджър
Към тази група са компресори като PES, Eaton, Holley и др. Винтовия прави налягане със 2 огромни винта със едра резба които са зацепени един за друг. Ще го познаеш по това че една голяма кутия седи на двигателя отгоре. Те се характеризират със това че правят налягане от много ниски обороти. Затова и са приложими при големи двигатели които не обичат да се въртят бързо. характеризират се със Х/У числа- примерно 7/32 - това значи че за всеки 7 оборота на коляновия вал, компресора прави 32 оборота. Така че като прочетете някъде "7/32 blower".. това е.. разбира се има разни съотношения...
Налягането се определя от това колко бързо се върти коляновия вал, типа на компресора и диаметъра на ролката през която е прекаран ремъка на двигателя. От там и един от популярните начини да вдигаш налягането на компресорите е със инсталиране на по-малка ролка която се върти по-бързо. Супер просто и ефикасно/евтино. Нямат лаг (нали винаги се въртят), не се занимават със горещи газове че да се нагряват, не запушват изходящите тръби.. всичко изглежда перфектно, но не е точно така
Те също имат своите термални проблеми. Всичко във компресора е голямо и се върти бавно. От там загряването е голямо. Ползват се радиатори (интеркоолер) точно както при турбото. Освен това имат един специфичен вой (вият като линейки). Друг проблем е сцеплението на ремъка- при по-големи налягания компресора е значителен товар на двигателя и ремъка може да почне да скача или да приплъзва. Затова при такива апликации се използват широки (по 5-10см.) ремъци със ребра (огромните ремъци дето ги виждате да се въртят отпред на драгстерите са точно това също така очевадно е че компресорите крадат коне от двигателя точно както климатика.

Центрофугален суперчарджър (centrifugal supercharger) (наричан още центробежен и центрифуген).
Центрофугните се използват при високооборотни мотори и прават налягане само при по-високи обороти- при това покачването на налягането е плавно- заедно със оборотите. Центрофугния компресор ще го познаеш по това че седи пред двигателя или отпред вдясно или ляво и прилича на голям алтернатор със тръби. Те са общо взето тихи и свирят само при високи обороти. Устройството им е просто- перка (като студената на турбото), но от другата страна вместо малка перка има колело със жлеб през които е прекаран един от ремъците на двигателя.Има 2 основни групи - едните използват турбокомпресорни колела (работни колела, използвани в компресорите на турбокомпресорите), а другите използват собствен дизайн компресорни колела (постигащи по-високо налягане при по-ниска скорост/обороти).
Първите достигат до 100,000 об/мин (ASA, Rotrex), вторите обикновено работят до 60,000 (рядко повече).
Логиката е в това, че втората група (Vortech, Paxton Novi, Procharger) използват мултипликатори (повишаващи предавки), който не позволяват дълговечна работа при високи обороти и сответно използват модифицирани компресорни колела, който във възможния оборотен диапазон да постигат достатъчно налягане при заложения дебит. Тези компресорни колела обаче не винаги успяват да постигнат достатъчно високо КПД (adiabatic efficiency).
Първата група пък (ASA, Rotrex) понеже използват мултипликатори допускащи работа при по-високи обороти, си позволяват да ползват колела (impeller) директно взети от турбокомпресорната индустрия, които постигат малко по-висок КПД.
ASA използват високопрецизна планетарна зъбна предавка с предавателно чиско 15:1 и успяват да въртят до около 100,000 об/мин. Rotrex използват фрикционна планетарна предавка без зъби (traction drive) и на на-малкия модел постигат 201,500 об/мин (съгласно официалния press-release), а неофициално могат много повече.

Всъщност ограничението колко бързо може да се върти изходящия вал идва идва от 2 места - едното е самата предавка (мултипликатор), а другото е конструкцията на компресорното колело - при определени обороти то просто се разпада от силите, които му действат (центробежни и газови). За повечето стандартни сплави, които се ползват за компресорни колела, това става при да кажем 600 м/с периферна скорост (това прави различни обороти в зависимост от диаметъра на колелото).
Плюсове и минуси:
- Загубите от механичното задвижване са по-малки от тези при винтовите компресори , но пък са по-големи в сравнение с турбо-компресорите.
- Не създават бекпрешър и КПД-то им не зависи от скоростта и налягането на газовете, т.е. може да си сложиш почти каквито си искаш валове.
- Температурата на отработилите газове е малко по-ниска в сравнение с турбото.
-За разлика от винтовите и спиралните компресори , когато оборотите му са ниски , не пречи на нормалната аспирация на двигателя (също като турбо-компресорите)
-налягането е почти линейно свързано с оборотите.
- Удобно е като икономичен вариант за V-образни двигатели с добра атмосферна характеристика на въртящия момент в ниски и средни , защото си спестяваш сложни колектори и/или 2 турбини и аксесоарите покрай тях.
- Обикновено цената е почти два пъти по-висока от тази на аналогичен турбо-компресор.
- Мазането е различно. При някои е същото като при турбо-компресорите , с дребната разлика , че когато налягането на въздуха е по-голямо от това на маслото след рестриктора , се отваря един странен клапан , който разпрашава маслото в редуктора , а когато си иска пуска и по малко масло към охлюва. Други са със собствено мазане и не се нуждаят от свързване към маслените магистрали на двигателя.
-Уплътнителя на вторичния вал е едно от най- слабите им места. Намира се много по-трудно и е много скъп.
-Налягането е почти линейно свързано с оборотите, в някои случи това е плюс , но няма как да направи примерно 1 бар на 3000 оборота и да е толкова до 7000.
- ATT (Antonov Automatic Transmissions) и Rotrex, която представлява съчетание от стандартен механичен центробежен компресор (Rotrex) и добавка към него, представляваща 2-стъпална автоматична кутия с хистерезис по обороти на превключването не предавките във възходящ и низходящ ред. Първата скорост е 1,4:1 а втората е 1:1.Точката на превключване обикновено е около 4000 об/мин нагоре и по-ниско надолу. Откакто е сътворен този продукт едва ли са продадени повече от 10 броя, така че реално е трудно да се каже, че такъв продукт е на разположение в момента.Относно регулирането на центробежните компрсори в посока по-високо налягане на ниски обороти най-често прилаганото решение е рестриктор (бленда) на входа - ремъчните шайби се подбират така, че на максимални обороти на двигателя компресорът също да достига максимални обороти, а налягането се ограничава с въпросния рестриктор. По този начин, в зависимост откомпресора, е възможно например да се получи така, че примерно на 5000 об/мин налягането да е по-високо отколкото на 6000 об/мин.
За да "работи" обаче тази схема, максималните обороти на компресора трябва да са доста високи... което за съжаление не се отнася за всички от тях.
Недостатъкът на тази схема е много голям - заради рестриктора мощността, която консумира компресора може да достигне 2 и повече пъти мощността, която той би консумирал ако няма рестриктор при същото налягане на максимални обороти на коляновия вал. Т.е. ако при 0,6 бара на 5700 би консумирал 35 киловата, с рестриктор може да достигне 70 киловата ако налягането на 5700 е пак 0,6 бара. Затова и всички схеми на регулиране, различни от промяна на обортите, по принцип се избягват при центробежните компресори.
За да може да се регулира чрез байпасиране на вече сгъстения въздух, клапанът трябва да бъде с изключително бързодействие, инак налягането не може да се поддържа стабилно, тъй като поради спецификата на центробежния компресор като тип компресор (видно на т.нар. flow map) и особено по падащия клон от скоростните линии, дори малко количество изпуснат въздух предизвиква голям спад на налягането => оттам регулирането трябва да е с хирургическа прецизност. Аз поне до момента не знам за такава система в експлоатация, за сметка на много такива с рестриктори.

В последно време все по-голямо внимание се обръща на електрическите суперчарджъри.При тях всичко изглежда перфектно. Оборотите, от там и налягането може да се регулира безпроблемно във всеки работен диапазон на двигателя. Може да се монтира където има място или където е най- удобно. Може да се вкючва само когато е необходимо. Да, но все още нещата са само на проекти. Има някой, друг реализиран проект но са с прекалено голяма консумация на ток и се нуждаят от отделни акомулатори.
Разбира се има и доста спекулативни продукти, с дръзки реклами но с нулев ефект от тях или дори с отрицателен такъв като:
Това успях да намеря,последната картинка е на тези които са със съмнителния и дори отрицателен ефект продукти.
Приложени файлове: 6623301.jpg (36.0 Kb) · 7823270.jpg (49.7 Kb) · 6174610.jpg (47.0 Kb)




Редактирано от pikaso906 - Петък, 21.09.2012, 21:36:09
 
nightfighterДата: Петък, 21.09.2012, 21:23:00 | Message # 3
4G H22A 4WS MT

Град/Държава: Plovdiv/Bulgaria
Група: Приятели
Съобщения: 2035
Статус: Офлайн
В крайна сметка аз не разбрах какво питаш колега!Дали надналягането ще го правиш с турбокомпресор или чарджер,принципно няма особено голяма рзлика,и в двата случая за сериозно надуване ще ти трябват ковани бутала,дартон ризи и т.н С две думи влизаш сериозно и с двата крака в дълбоките води.Ако ще се ограничиш до + 0,5 атмосфери надналягане по всяка вероятност стоковите части ще издържат,до момента в който не те издуха някой на драг и не посегнеш до копчето с буст-контрола :) Дали този буст е получен от турбо,чарджер или ако искаш от електрически вентилатор,в случая това няма никакво значение!
Друг е въпроса дали да вкараш 2-3хиляди лева за около 80 конски сили в повече е оправдано,ако си стоиш със стоковите части :)
Самото устройство за буст независимо дали е турбо или чарджер,е само една и то по мое мнение най-лесната част,от необходимите ти за тунинговане на двигателя.

п.с Браво за колегата picaso за подробната информация!


Редактирано от nightfighter - Петък, 21.09.2012, 21:25:55
 
mom4i74Дата: Петък, 21.09.2012, 21:23:23 | Message # 4
Джудан (10)

Град/Държава: Sofia, Sofiya/Bulgaria
Група: Приятели
Съобщения: 2166
Статус: Офлайн
За механичния компресор може да ти даде инфо pe6o полицая от червения форум. Той слага миналата година на неговия тайп Р.

HONDA PRELUDE 5,97, H22A5,4WS
 
dominikoДата: Събота, 22.09.2012, 07:26:10 | Message # 5
Годан (5)

Град/Държава: Shumen/Bulgaria
Група: Приятели
Съобщения: 139
Статус: Офлайн
Quote (nightfighter)
Дали надналягането ще го правиш с турбокомпресор или чарджер,принципно няма особено голяма рзлика

Има голяма разлика в двете пълнения :), т.е в начина на пълнене с въздух и от там респективно има разлика в самата мощност , основно говорим за ниските обороти. Механичния копресор е доста по -надежден вариант , с минимални настройки на компа (смятам че п28 няма ядове да се настройва), да не забравяме и въртящия момент, който е много важна част от вървежа на една кола.
Quote (nightfighter)
до момента в който не те издуха някой на драг и не посегнеш до копчето с буст-контрола

Знам си възможностите и съм далеч от мисълта, че ще ставам ракета. Самата концепция на колата е далеч от правилната такава за драг. Мойте възможности са далеч под тези на драг състезателите, но не пречи да развивам колата , все пак е за собствено удоволстивие. Мене и сега ме издухват (мноооого рядко, но се случва), но винаги когато запаля и чуя гласа на този двигател усмивката не слиза от лицето ми ^_^ .
Quote (nightfighter)
ще ти трябват ковани бутала,дартон ризи и т.н С две думи влизаш сериозно и с двата крака в дълбоките води.

По принцип да, но дефакто не са задължителни и като цяло тези работи са евтини братле :D . Дълбока вода е секвеционалната скоростна кутия или догбокса, строукър кита на 2.5 с кования и олекотен колянов вал + всичката карантия + каквато си пожелаеш степен на сгъстяване да са ти буталата, това е дълбока вода. За две години мога да си позволя бутала, ризи и биели, но за другите работи мога само да си мечтая (поне на този етап).

Quote (nightfighter)
Друг е въпроса дали да вкараш 2-3хиляди лева за около 80 конски сили в повече е оправдано

Ще се радвам ако стане за 2к, това са цифра коне за толкова малко пари, тунинга (силовия) е много скъпо и неблагодарно нещо.

Благодаря за полезните отговори момчета, първия е много приятен и с кеф го четох, а за Пепи - верно, че той има такова чудо, че и идав тука да го настройва на диното, трябва да го питам. Мене основно ме вълнува , може би не съм се изразил добре, за което се моля да ми извините, в главата ми мисли мисли и се обърквам, губя словореда, та вълнуват ме сайтовете с готови китове, да видя цените , готови проекти с х22 тънкости при монтажа, може ли примерно от някоя кола да ползвам, от мерцесес примерно, но да има нещо като фланец, ей такива работи. Пожелавам ви приятна събота и неделя, аз тръгвам за Сливен, ще има два дена драг и мисля да видя батките как карат, малко да се надъхам :D .
 
GarfiДата: Събота, 22.09.2012, 08:37:22 | Message # 6
just driver

Град/Държава: Grindavík/Iceland
Група: Приятели
Съобщения: 2104
Статус: Офлайн
До колкото знам JR вече не предлагат компресор за Х22. Това с което аз мога да бъда полезен са няколко снимки.









Приложени файлове: 3919839.jpg (131.0 Kb) · 3688188.jpg (177.0 Kb) · 4889383.jpg (164.5 Kb) · 1017120.jpg (183.1 Kb) · 1194777.jpg (183.3 Kb)
 
GarfiДата: Събота, 22.09.2012, 08:41:19 | Message # 7
just driver

Град/Държава: Grindavík/Iceland
Група: Приятели
Съобщения: 2104
Статус: Офлайн
Както се вижда от снимките двигателя е монтиран в интегра и компресора замества горната част от всмукателния колектор.









Приложени файлове: 0627577.jpg (186.2 Kb) · 7205512.jpg (142.6 Kb) · 4618586.jpg (164.4 Kb) · 9221484.jpg (125.4 Kb) · 9667397.jpg (150.5 Kb)
 
GarfiДата: Събота, 22.09.2012, 08:43:13 | Message # 8
just driver

Град/Държава: Grindavík/Iceland
Група: Приятели
Съобщения: 2104
Статус: Офлайн








Приложени файлове: 0041189.jpg (150.2 Kb) · 5249147.jpg (129.6 Kb) · 1035306.jpg (147.8 Kb) · 2539912.jpg (121.0 Kb) · 4641594.jpg (108.2 Kb)
 
nightfighterДата: Събота, 22.09.2012, 23:25:33 | Message # 9
4G H22A 4WS MT

Град/Държава: Plovdiv/Bulgaria
Група: Приятели
Съобщения: 2035
Статус: Офлайн
Quote (dominiko)
По принцип да, но дефакто не са задължителни и като цяло тези работи са евтини братле :D


Еми буталата с биелите са около 1400& , мокрите ризи около 600& ,лагери и т.н около 100$,ако това е евтино за теб добре,и дефакто ако ще правиш нещо в което има смисъл са си абсолютно задължителни!
На надналягане повече от 0,5 атмосфери двигателя няма да издържи дълго,дали това надналягане ще го подаваш с турбо,чарджер или каквото друго искаш за двигателя няма значение,за да изгори 1л бензин са необходими 16л въздух,ако в обем от 2,2л натикаш4,4л въздух това значи че ще имаш и двойно повече бензин от там и два пъти повече мощност,двойно повече топлина в челото на буталото,двойно усилие в биелата,но това не е най-големия проблем.
Твоите бутала са за атмосферен двигател с сравнително висока степен на сгъстяване,в момента който натикаш повече въздух съответно и повече бензин,при сгъстяването му лесно ще достигнеш точката на детонация на сместа само от високата температура при сгъстяването,доста преди буталото да е достигнало ГМТ,съответно сместа детонира докато буталото се движи още нагоре от там нататък е ясно какво се случва при положение , че нито буталата нито биелите ти са предвидени да понасят такъв удар :) Не виждам как с каквито и настройки на лесно програмируемия П28 ще намалиш степента на сгъстяване.
При Х22 не можеш да смениш буталата с други без да смениш( набиеш ) афтърмаркет ризи,единствения добър и сравнително евтин начин е да ползваш блок от Х23 с глава от Х22,и тогава по мое мнение ще имаш възможност за около 0,5-0,6 надналягане,повече е опасно.
Самия принцип на работа на стандартния бензинов двигател го прави труден за ползване на системи с надналягане,докато турбото е сякаш специално направено за дизела.
Щом си решил да влизаш яко в филма със силовия тунинг мога само да ти пожелая успех!Всичко което съм написал по горе, не е с цел да те разубедя или отказа ,а да посоча някои от трудностите които ще срещнеш.От моя гледна точка за тези пари които си готов да дадеш ,аз бих си взел едно Mitsubishi 3000 GTO bi turbo :)

п.с.Ето няколко линка с примерни цени за частите,вероятно могат да се намерят и по евтино:Линк1 ;Линк2


Редактирано от nightfighter - Неделя, 23.09.2012, 00:16:56
 
VIPER-CHДата: Неделя, 23.09.2012, 00:19:15 | Message # 10
BIKER

Град/Държава: Sliven/Bulgaria
Група: Приятели
Съобщения: 4176
Статус: Офлайн
Quote (nightfighter)
Не виждам как с каквито и настройки на лесно програмируемия П28 ще намалиш степента на сгъстяване.

Само със смяна на бутала или по-дебела гарнитура но май няма да стигне.Слагал съм две метални гарнитури на фолксваген и нямаше проблеми при 0.8-1.0


"Човек преживява повече за 5 минути на мотор , отколкото някои за цял живот "-Бърт Мънро
 
dominikoДата: Неделя, 23.09.2012, 19:07:15 | Message # 11
Годан (5)

Град/Държава: Shumen/Bulgaria
Група: Приятели
Съобщения: 139
Статус: Офлайн
Съгласен съм с вас и много се радвам на съветите, благодаря ви :). Идеята тръгна в посока правилния копресор , да се монтира на ниско налягане да е ток, а после вече буталата с ризи и биели. Най -правилното е както каза колегата nightfighter една готова бегачка, ама мерак ми е да си правя хондата heart .
 
MkillaДата: Неделя, 23.09.2012, 20:15:03 | Message # 12
5th gen F20A4

Град/Държава: Sofia, Sofiya/
Група: Приятели
Съобщения: 2171
Статус: Офлайн
Абе Dom и тук ли се намеси :))))

Honda Prelude 5th gen F20A4 - sold
Honda Civic FN2 Type R - now
Honda Civic Aerodeck - now
 
pikaso906Дата: Вторник, 25.06.2013, 10:26:06 | Message # 13
Кудан (9)

Град/Държава: Sofia, Sofiya/Bulgaria
Група: Приятели
Съобщения: 1073
Статус: Офлайн
Как върви със супер чарджъра?И на мен взе да ми се върти тази идея,за един винтов супер чарджър.

 
GarfiДата: Четвъртък, 10.10.2013, 00:14:26 | Message # 14
just driver

Град/Държава: Grindavík/Iceland
Група: Приятели
Съобщения: 2104
Статус: Офлайн
Още малко снимки, които съм събирал из нета.









Приложени файлове: 2204572.jpg (236.2 Kb) · 8642631.jpg (154.8 Kb) · 5163725.jpg (130.8 Kb) · 8812858.jpg (138.7 Kb) · 0521567.jpg (126.2 Kb)
 
GarfiДата: Четвъртък, 10.10.2013, 00:17:19 | Message # 15
just driver

Град/Държава: Grindavík/Iceland
Група: Приятели
Съобщения: 2104
Статус: Офлайн








Приложени файлове: 6294622.jpg (246.1 Kb) · 1464891.jpg (226.7 Kb) · 8004646.jpg (215.0 Kb) · 3428300.jpg (248.1 Kb) · 4534199.jpg (171.8 Kb)
 
Search:

Being second is to be the first of the ones who lose.

- Ayrton Senna

I have no idols. I admire work, dedication and competence.

- Ayrton Senna

Success is 99 percent failure.

- Soichiro Honda

We only have one future, and it will be made of our dreams, if we have the courage to challenge convention.

- Soichiro Honda

Some dream to escape reality, some to change it forever.

- Soichiro Honda

Wherever I go, everyone is a little bit safer because I am there. Whenever I return home, everyone is happy I am there.
Wherever I am, anyone in need has a friend. It's a better life!

- Robert L.Humphrey

It is difficult to understand the universe if you only study one planet.

- Miyamoto Musashi

Our greatest glory is not in never failing, but in rising each and every time we fail.

- Confucius

It does not matter how slowly you go so long as you do not stop.

- Confucius

When it is obvious that the goals cannot be reached, don't adjust the goals, adjust the action steps.

- Confucius

The only true wisdom is in knowing you know nothing.

- Socrates

A jug fills drop by drop.

- Buddha

Three things cannot be long hidden: the sun, the moon, and the truth.

- Buddha

Teachers open the door, but you must enter by yourself.

- Chinese Proverb

Soichiro Honda
Success is 99% failure.
Many people dream of success. To me success can be achieved only through repeated failure and introspection. In fact, success represents 1 percent of your work which results only from the 99 percent that is called failure.
Научете повече
Soichiro Honda