От климатик към климатроник
|
|
nightfighter | Дата: Петък, 04.10.2013, 01:20:26 | Message # 1 |
4G H22A 4WS MT
Град/Държава: Plovdiv/Bulgaria
Група: Приятели
Съобщения: 2035
Статус: Офлайн
| Тази тема е доста предъвквана и има доста писано по нея,но за някои специфични неща при монтажа,така и не намерих нужната ми информация. За разлика от предишни мои теми, в които в последствие съм описвал какво съм направил,сега започвам темата докато все още работя по монтажа на климатроника.Вероятно цялосния монтаж ще се проточи доста във времето,но целта ми е да се получи една добре свършена работа максимално доближаваща се до фабричното изпълнение. Ще съм благодарен за съвети и коментари,които да подпомогнат както моята работа,така и да допренесът за развитието на темата.
Като за начало внимателно прочетох Тази ТЕМА, която дава много и подробна информация.Не мисля да повтарям ( преписвам ) нещата, които вече са описани и изяснени от автора на темата. Ще се спра само на някои моменти които според мен не са цялосно изяснени.
1.Монтаж на Air Mix Motor и преработка на кутията на парното. Начина по който автора на темата го е монтирал,лично на мен не ми хареса.Реших да помисля дали има начин да се монтира така че да бъде максимално близко до фабричното изпълнение. Проблемите са, че елементите от климатроника са само от кола с RHD, и съответно специално при Хонда Прелюд всичко е наобратно.В най голяма степен това важи за Air Mix Motor, и клапите на парното които той управлява. Намерих цяло парно от кола с ляв волан и ползвайки елементи от парното за десен волан, започнах да го преправям.
Парното от 4 ген с ляв волан, на мястото където трябва да бъде монтиран Air Mix Motor, изглежда като на първата снимка.Изрязох стърчащата пласмасова част,за да се получи като на втората снимка.
От металната стойка на Air Mix Motora, отрязох часта която се вижда на снимката, че съм започнал. Обърнах планката на обратно и пробих нови отвори за закрепване на моторчето,така че да бъде от долната страна на планката.
От кутията на JDM парно отрязох пласмасовите крачета на които оригинално се закрепва тази стойка.След многократно мерене и центриране,така че с монтиран на нея мотор, оста му да е в съосие с отвора за който се закрепва една от пластинките, които въртят клапите (вижда се добре на първата снимка) - пробих с 5мм бургия пласмасовите крачета и кутията на парното. С болчета 5х40 захванах стойката по начина показан на долната снимка.
Редактирано от nightfighter - Петък, 04.10.2013, 01:50:22 |
|
| |
nightfighter | Дата: Петък, 04.10.2013, 01:41:40 | Message # 2 |
4G H22A 4WS MT
Град/Държава: Plovdiv/Bulgaria
Група: Приятели
Съобщения: 2035
Статус: Офлайн
| Ето още няколко снимки на които съм показал стойката и захващането и към кутията на парното.
Монтираме мотора върху стойката и го стягаме с 3х30мм болчета, като предварително сме разпробили с 3мм бургия местата за закрепване на мотора за стойката в които оригинално е имало видийки.
Засега,толкоз По нататък ще покажа, как съм свързал щангичките за движение на клапите и как ще реверсираме мотора.
Редактирано от nightfighter - Петък, 04.10.2013, 16:51:02 |
|
| |
batkosio | Дата: Петък, 04.10.2013, 12:04:39 | Message # 3 |
BKDM
Град/Държава: Varna/Bulgaria
Група: Поддръжка
Съобщения: 915
Статус: Офлайн
| Доколкото знам, моторчето не може да се "реверсира", т.е. да се смени посоката му, но то и слагането му на "фабричното" място за ляв волан не бе правено досега Успех, много добра идея, като приключиш направо ще обединим темите с моята в едно "от-до".
|
|
| |
nightfighter | Дата: Петък, 04.10.2013, 14:43:44 | Message # 4 |
4G H22A 4WS MT
Град/Държава: Plovdiv/Bulgaria
Група: Приятели
Съобщения: 2035
Статус: Офлайн
| Quote (batkosio) моторчето не може да се "реверсира", т.е. да се смени посоката му Самото моторче се реверсира много лесно,само разменяш кабелите На плюса подаваш минус,или обратно Това е обикновено правотоково двигателче и сменя посоката си на въртене в зависимост с какъв поляритет му подаваш захранването.Самото ЕКУ на климатроника прави същото, когато отваря или затваря клапите. По съществения проблем е,че в самото моторче има датчик който показва на ЕКУ в какво положение се намират клапите в дадения момент, и този датчик ще действа на обратно в случая.Това е малко по-трудния момент, но мисля че съм намерил решение. Ще обясня по-подробно с схемичи и снимки малко по нататък.Основната идея е,че този датчик представлява 3 последователно свързани съпротивления,2 постояни със стойност 1,2 килоома и едно променливо (нещо като реостат с плъзгач) със стойност 3,6 килоома. Цялото съпротивления на веригата трябва да е 6 килоома +/- определен заводски толеранс. От ЕКУ на климатроника се подава напрежение в единия край на тази верига,другия край е на маса.От проводничето което е свързано на средния край на променливото съпротивление се подава сигнал пак към ЕКУ, и в зависимост от стойноста на напрежението (респективно стойноста на съпротивлението във веригата) , ЕКУ ,,разбира" в какво положение са клапите. В зависимост от останалите входни сигнали,и зададената температура следвайки заложения в него алгоритъм , подава сигнал +/ - 12V на двигателчето и то отваря или затваря клапите. Съвсем накратко това е принципа на работа,затова за да подава правилните сигнали към ЕКУ пак ще раменяме проводници и на датчика. Дали ще работи всичко правилно? Ще видим Почити съм сигурен , но нека да си догледам и изпробвам изцяло нещата.
|
|
| |
nightfighter | Дата: Петък, 04.10.2013, 18:57:01 | Message # 5 |
4G H22A 4WS MT
Град/Държава: Plovdiv/Bulgaria
Група: Приятели
Съобщения: 2035
Статус: Офлайн
| Ето какво е написано в техническото описание за Air Mix Motor:
Според мен, на втората снимка е допусната техническа грешка при изписването на номерата на крачетата, разгледайте и кажете какво мислите.Не съм виждал досега номерация на крачета на букса да вървят в такъв разбъркан вид,или са от ляво на дясно с последователна номерация или обратно. Освен това без да съм променял нищо в схемата на мотора реших да измеря стойностите на съпротивленията, в описанието казват че съпротивлението между 2 и 3 трябва да бъде 6 килоома.Е да толкова е , обаче само ако 3 е на мястото на 4( както съм го поправил с червено) и както е логично според мен да върви номерацията. Проводниците на буксата са: 1 (червено/бял) - захранващ за моторчето 2 (сив) 3 (светлозелено/червен) - според моята номерация с червените цифри на снимката 4 (розово/черен) - според моята номерация с червените цифри на снимката 5 (червено/жълт) - захранващ за моторчето
Съгласно т.2 от първата снимка: свързваме +12V към краче 5 (червено/жълт) и маса към краче 1 (червено/бял) - моторът ще задвижи клапите и ще се установят в положение на максимално топло.Тоест въздуха който влиза трябва да минава през питата на парното. Обръщаме поляритета движат се обратно към студено- питата на парното е затворена. В случая както аз съм монтирал мотора , понеже е от кола с RHD се получава точно обратното!! Тук реверса е лесен- кръстосваме или сменяме местата в буксата на червено/белия и червено/жълтия проводник.По този начин при подаденото от ЕКУ напрежение с +/- 12V мотора ще се движи в правилната посока. Това съм го пробвал вече и работи перфектно,клапите се отварят и затварят !
Следващия момент е по-съществен: В моторчето има датчик който подава информация на ЕКУ за положението на клапите.Проводниците на този датчик са 2(сив)- на 7 краче на 20 пиновата букса на ЕКУ - air mix potental +5V - изход- на него трябва да имаме +5V от ЕКУ; 3 (светлозелено/червен) - обща маса за всички сензори ; 4 (розово/черен)- на 8 краче на 20 пиновата букса на ЕКУ - air mix potental- входен сигнал. В зависимост от промяната на съпротивлението при движението на клапите, ще се променя това напрежение, и то ще дава информация на ЕКУ в какво положение са клапите.
Реверса според мен ще бъде много прост- разменяме местата на 2(сив) и 3 (светлозелено/червен) в буксата на Air Mix Motora. Държа да уточня,че все още не съм го пробвал при закачен мотор към ЕКУ,но при меренето на съпротивленията с мултицета, излиза че става. Ще обясня каква е моята логика по-подробно, да видим дали вие ще се съгласите с мен:
Air Mix Motora отвътре прставлява следното нещо: (използвам снимки на автора на темата от първия ми пост,като малко съм ги преработил, забравих да снимам моя,а не ми се разглобява всичко наново)
На 1 снимка съм номерирал за удобство спойките, на първите 2 са червено/бялата и червено/жълтата жица,разменяйки потенциала +/- 12V или обратно моторчето върти напред или назад, 3 и 4 са свободни- в нашия случай там няма нищо запоено, като изходен проводник.На следващите 5,6,7 са запоени проводниците на резистивния датчик за който говорим. На втората снимка съм показал със червените стрелкички 3-те съпротивления, от които той се състои.Двете малки и променливото съпротивление, на което пластинките от бялото зъбно колелце, играят ролята на плъзгач на реостат.
Редактирано от nightfighter - Петък, 04.10.2013, 22:28:36 |
|
| |
nightfighter | Дата: Петък, 04.10.2013, 21:29:32 | Message # 6 |
4G H22A 4WS MT
Град/Държава: Plovdiv/Bulgaria
Група: Приятели
Съобщения: 2035
Статус: Офлайн
| Схемичката на датчика, за движението на клапите е следната:
Двете съпротивления от по 1,2 килоома са показани на четвъртата снимка от предния ми пост, с крайните червени стрелки. Променливото съпротивление, е със средната стрелка.Няма други вериги касаещи датчика на платката, пластинките на бялото зъбно колело са все едно плъзгач на реостат. Втората секция пластинки, на същото това зъбно колело, осигуряват движението и спирането при достигането на определен ъгъл на завъртане на моторчето,чрез прости механични плъзгачи по пътечки с различна дължина.В тази верига има и 2 диода, но тук нищо не се променя,затова толкова за нея.
Значи както са написали в т.4 на тех.описание от първата снимка , съпротивлението между 3(светлозелено/червен) и 4 (розово/черен) трябва да бъде 1,2 килоома за максималко топло, и около 5килоома за максимално студено.Разменяйки местата в буксата на сивия и светлозелено/червения проводник, осигурявам тези стойности при правилно положение на клапите. По нататък,като довърша някои други неща, ще го включа към ЕКУ и ще видим дали наистина работи правилно, както мисля че трябва да бъде.
Като допълнение ще кажа, че на снимката на която съм показал съпротивленията, със синята стрелка е показана зъбчатка, която предава движението.За да може по лесно да регулирате щангичките, за движението на клапите,да се види дали някъде не запъва,трябва да може на ръка да движите механизма на моторчето.Затова махате посочената зъбчатка,монтирате мотора без нея и почвате да нагласяте щангичките, за движение на клапите, докато всичко се движи леко и без запъване. Самото рамо което е монтирано на оста на двигателя, също може да се премества напред назад понеже е на шлиц и се стяга с гайка. Металната пръчка предаваща движението напред е от JDM, като предната клапа съм я преправил по следния начин:
От JDM, планката съм отрязъл предната част и съм я стегнал с болче през елепсовиден отвор,който си съществува в нашата си планка.Целта е движещото рамо да се повдигне малко нагоре, за да пасне японската щангичка по добре,а и да се запази дължината на въртящото рамо.
2.Монтаж на термодатчика към кутията на парното
Няма какво толкова да пиша по въпроса, от снимките се вижда какво съм направил.От JDM кутията съм изрязал внимателно пласмасовата част в която се монтира датчика. С дремела и шкурка съм го изшлайфал, така че широчината му да бъде до ръбчето от вътрешната му страна.
Редактирано от nightfighter - Петък, 04.10.2013, 22:33:35 |
|
| |
nightfighter | Дата: Петък, 04.10.2013, 22:03:23 | Message # 7 |
4G H22A 4WS MT
Град/Държава: Plovdiv/Bulgaria
Група: Приятели
Съобщения: 2035
Статус: Офлайн
| На моята кутия съм изрязъл същия отвор, погледнато от вътре се вижда къде трябва да бъде отрязано.Само че аз го направих, така че кабелите на датчика да излизат от страната на Air Mix Motora.Няма голямо значение, просто на мен така ми харесваше повече, а и оригинално си е така
Нямам в момента снимка, в окончателния вариянт.Това е тъкмо след като го сложих и залепих.Естествено след като лепилото изсъхна напълно, съм изшкурил неравностите. Когато приключа изцяло с работата, ще кача снимки с високо качество, снимани с фотоапарат Сами разбирате че докато работя, доста скъпия фотоапарат на жена ми, няма как да си прави компания с дрелката и шлайфа Затова снимам с телефона, качеството на снимките не е особено добро, за което се извинявам, но пък не сме и на фотоизложба, и целта на темата не е фотографска
3.Монтаж на шноршела към кутията на парното.
Отново е свързано с рязане на парчета пластмаса от JDM кутията и напасването им към нашата.Естествено, всичко пак е на обратно и нищо не пасва Нямам готова рецепта за това как точно да го направите, резултата зависи от, вашата сръчност, умението и търпението ви,също така и от инструментите с които разполагате. На някои места ползвам поялника, за да разтапям и споявам пласмасата, на други залепвам с лепило. Ще ви покажа начина по който аз съм започнал да го правя (все още не съм го завършил,днес имах друга работа,но се надявам през този уикенд да е изцяло готово)
От JDM кутията изразваме тази част:
На нашата си кутия, съм започнал да подготвям мястото, на което ще бъде вградено отрязаното парче.
Засега толкова Като довърша започнатото, ще пиша пак.
Редактирано от nightfighter - Петък, 04.10.2013, 22:37:17 |
|
| |
nightfighter | Дата: Събота, 05.10.2013, 10:21:15 | Message # 8 |
4G H22A 4WS MT
Град/Държава: Plovdiv/Bulgaria
Група: Приятели
Съобщения: 2035
Статус: Офлайн
| Ще направя малко отклонение, от основната тема,като после ще се върна,и ще продължа с монтажа на шнорхела. Искам да ви покажа един друг,също добър според мен вариант за монтаж на Air MIx Motor, пак на същото място, НО БЕЗ ДА СЕ ПРОМЕНЯ НИЩО ПО ЖИЦИТЕ За някой това ще бъде по лесен вариянт,това беше и първоначалния ми замисъл
Монтаж на Air MIx Motor- вариянт 2:
След като сте отрязали часта от металната стойка на моторчето показана на снимката:
В оградената с червено част,виждате как планката прави една чупка.С чука на равна подложка я изправяте.При начина по който сега съм го направил,това не е необходимо,но ако се вгледате в горните снимки, аз също съм я изправил.Както казах това беше пирвоначалния ми план,и при промяната му нямаше как да се върна на обратно. Сега няма да пробивате допълнителни дупчици на планката, разпробивате(разширявате) с 3мм бургия само дупциците на кутйката на моторчето в които оригинално са били завити видийките. Монтирате моторчето наобратно на тази планка, с оста нагоре,така че дупките на него и планката да съвпаднат. Понеже от горната страна мотора не е равен,подлагате шайбички на местата където не опира в планката и стягате с 3х40мм болчета.Задължително ползвайте болчета, не оригиналните видии понеже въпреки че с тях ще закрепите стабилно мотора за планката,понеже ги завивате от обратната страна,няма да има какво да държи самата кутийка на мотора да не се отвори.
Планката с мотора си я монтирате както на снимката,само че вече мотора ви е наобратно ( с оста нагоре ).
Височината на планката от кутията при този метод трябва да бъде по-малка,около 2,2 см, така че изправената част на металната стойка да легне върху издигнатата част от кутията на парното.
След като още в началото , сте изрязали стърчащата нагоре пластмаса, намираща се на показаното на снимката място,оригиналната(от вашето си парно,с лява дирекция) планка, намираща се на това място я изправяте и монтирате по показания начин.
На другата снимка съм показал същата планка и планката от моторчето.Дупките които съм зачертал на снимката няма да ги пробивате,това го бях направил пробвайки нещо друго което не се оказа сполучливо! Трябва да измерите с шублера разтоянието между центъра на тези два отвора (показаното със стрелка на снимката) на планката на мотора.След като сте го измерили, изправяте чупката на тази планка и пробивате отвор на същото разтояние от центъра.Трябва да се запази дължината на въртящото рамо. Монтирате си планката на оста на мотора,ползвате вашата си (от лява дирекция) пръчка(щангичка) за предаване на движението,напред към клапите. На предната планка,която върти клапите, в края ще видите нещо като стърчаща осичка,на която оригинално е било захванато жилото.Отрязвате я, и избивате остатъка от дупката.Там слагате другия край на щангата за предаване на движението.По този начин дължината на въртящите рамена става еднаква. Естествено че има донагласяне на щангата,чрез изправяне и огъване на чупките по нея,нищо не е bolt-on!Движението към клапата показана на снимката го предавате със вертикална дълга ос (дълъг болт) захванат между двете успоредни планки ( тази на мотора и тази на клапата) като пробивате отвори на подходящи места така че да не пречат на въртенето им. Заради това е, по лесно ако махнете забчатката предавща движението, (вътре в моторчето) това ще ви позволи да въртите на ръка, докато нагласяте всичко да пасне и да се движи леко и без да опира и закача в нещо.После естествено си я слагате пак на мястото! Надявам се, че схванахте идеята,аз не съм я довършил понеже предпочетох другия начин, който съм показал в предните постове. На някой ако му се занимава може да се пробва да го направи по този начин,като така няма да се променя нищо по мотора, и същевремено ще работи правилно понеже е обърнат наобратно, както са го правили доста от колегите,но разликата е че го разполагаме в задната част на кутията. С това мисля да приключа с отклонението от темата,това го давам само като вариянт и идея която някой да доразвие при желание.
Редактирано от nightfighter - Събота, 05.10.2013, 10:28:09 |
|
| |
|
nightfighter | Дата: Събота, 05.10.2013, 19:50:18 | Message # 10 |
4G H22A 4WS MT
Град/Държава: Plovdiv/Bulgaria
Група: Приятели
Съобщения: 2035
Статус: Офлайн
| Още няколко снимки от довършителните етапи,от работата по шнорхела.Утре когато лепилото изсъхне напълно,леко ще шлайфам с шкурка,и остава само още една малка доработка
|
|
| |
mom4i74 | Дата: Неделя, 03.11.2013, 20:02:22 | Message # 11 |
Джудан (10)
Град/Държава: Sofia, Sofiya/Bulgaria
Група: Приятели
Съобщения: 2166
Статус: Офлайн
| Веско, и аз монтирах мотора на клапата за топло студено като тебе. Сега ще работи на обратно както си описал. Центьра на оста на моторчето е в сьосие с центьра на лоста на клапата и там кьдето се е закачало жилото сега се нанизва рамото на моторчето. захраних моторчето и клапата се отваря от край до край без проблеми. При мене е малко по различно защото на 5-та парното е малко по различно от това на 4-та но поне климатроника е от 4-та. На лоста който управлява клапата е вьрзано и жилото за крана на водата за парното и за това няма да слагам допьлнително електрически спирателен кран. Утре като монтирам и датчика за темперетурата на питата ще снимам.
Чудя се за шнорхела дали не го монтирам от кьм пасажерската страна защото от лявата страна нещо няма кьде да легне ако не го дистанцирам от повьрхоста на която ще ляга.
PS. Ако нещо е обьркано поне няма да си сам хахаха Солидарен сьм
HONDA PRELUDE 5,97, H22A5,4WS
Редактирано от mom4i74 - Неделя, 03.11.2013, 20:08:48 |
|
| |
nightfighter | Дата: Неделя, 03.11.2013, 20:32:03 | Message # 12 |
4G H22A 4WS MT
Град/Държава: Plovdiv/Bulgaria
Група: Приятели
Съобщения: 2035
Статус: Офлайн
| Quote mom4i74 ( ) На лоста който управлява клапата е вьрзано и жилото за крана на водата за парното и за това няма да слагам допьлнително електрически спирателен кран. То и на 4 ген е така, но това жило се маха и се слага електрическо/вакумния клапан.Не те съветвам да оставяш жилото! Вероятно моторчето няма да има достатъчно сила да движи и двете.
п.с. За момента съм замразил моя проект за известно време.Имам други задачи,трябва да постегна Дайхатсуто на жената за зимата,а доста работа се отвори.
|
|
| |
mom4i74 | Дата: Четвъртък, 07.11.2013, 23:34:56 | Message # 13 |
Джудан (10)
Град/Държава: Sofia, Sofiya/Bulgaria
Група: Приятели
Съобщения: 2166
Статус: Офлайн
| Ето и снимките на моторче от 4-тА монтирано на парно от 5-та. След като сьм регулирал мотора да е в сьосие сьм капнал и лепило на гайките за да не се саморазвият. Залепих и упльтнение на радиаторчето на парното за да не минава вьздух покрай него. Показал сьм и кьде набутах датчика за темп.на радиаторчето. Вместо да режа кутията сьм пробил малка дупка за кабела . () () () ()
PS. Ако Веско иска може да изтиете тоя пост защото му пиша в темата.
HONDA PRELUDE 5,97, H22A5,4WS
|
|
| |
nightfighter | Дата: Четвъртък, 07.11.2013, 23:42:15 | Message # 14 |
4G H22A 4WS MT
Град/Държава: Plovdiv/Bulgaria
Група: Приятели
Съобщения: 2035
Статус: Офлайн
| Отлично си се справил!Quote mom4i74 ( ) може да изтиете тоя пост защото му пиша в темата. В никакъв случай Темата е с цел, да бъде полезна на другите колеги, всяка допълнителна информация е добре дошла.
|
|
| |
mom4i74 | Дата: Четвъртък, 07.11.2013, 23:53:42 | Message # 15 |
Джудан (10)
Град/Държава: Sofia, Sofiya/Bulgaria
Група: Приятели
Съобщения: 2166
Статус: Офлайн
| Не сьм снимал шнорхела но да кажа че до едната монтажна дупка няма достьп и трябва да се монтира като е разглобена кутията на парното за да се завие болта отвьтре на кутията. Мене ме примьрзя да я разглобявам за втори пьт кутията и резнах шнорхела за да завия болта от вьншната страна и после залепих тая част кято бях отрязал. Неможах да го разглобя с нагряване шнорхела и затова подходих така грубо ама тая част която одрязах не е отговорна нито иска херметизация , вьпреки всичко го залепих добре . На радиаторчето е почти сигурно че дунапрена който упльтнява е изгорял и това е идеалната вьзможност да го упльтните радиаторчето.
HONDA PRELUDE 5,97, H22A5,4WS
Редактирано от mom4i74 - Четвъртък, 07.11.2013, 23:55:32 |
|
| |